nuffnang

30 November 2012

Bilakah kesengsaraan ini berakhir



bila hujan je kau sedih



assalamualaikum disaat kita bersedih, pasti kita akan mencari Allah..dan mengadu pada Dia..
kita nak Allah tahu betapa sedihnya kita, betapa terlukanya kita.

ALLAH sedang menguji saya..

Alhamdulillah...Ujian ALLAH datang lagi
saya rindu lokasi ini . korang pernah sampai sini ?



 "Ya Allah, mudahkan perjalanan hari esokku".
setiap gambar ada cerita tersendiri 
Time really flies nowadays. I didn't realize that it's already the end of

walaupun ini entry tentang hati ketika ini , gambar kegembiraan terselit sini hakikatnya hati ini berlagukan air mata  
hanya dengan itu hati orang yang beriman akan menjadi tenang.

 tiada apa yang mampu aku lafazkan di sini

Ya Allah, telah aku jalani segala kemanisan dan kepahitan yang telah Kau berikan pada aku. Sesungguhnya kepahitan itu teramatlah perit

Agar hati menjadi yang diredhai ilahi. ... aku wajah-wajah yang masih mampu membuat aku tersenyum dikala sedih. ... Aku menangis dikala orang tidak melihat. ... Aku hanya mampu berdoa kepada Yang Esa supaya Dia berikan yang terbaik 

Ya Allah, semoga Kau kuatkan hati aku. Aku tak nak bermain dengan rasa yang tak semestinya betul.


 "Ya Allah, sedarkanlah aku dari kebutaan aku memandang dunia sekalipun Engkau telah tunjukkan jalan, jangan Engkau biarkan aku hanyut dalam perjuangan hidup yang tiada makna. Sungguh apalah erti perjuangan ini tanpa-Mu ya Allah."


Hidup pun tiada terasa indahnya lagi. Lihat ke kanan masalah, ke kiri masalah, atas dan bawah pun masalah yang seakan-akan datang menghimpit seluruh jiwa dan raga.

Berdoa berjuta sekalipun, kalau kita tidak melakukan perubahan diri, ianya tidak akan berubah kerana sememangnya itulah ketetapan-Nya. Kekuatan seseorang untuk merubah dirinya dapat menjadi salah satu faktor yang menentukan kejayaan seseorang. Jika hidup selalu ditimpa musibah, hutang tidak pernah terlansaikan, pelajaran pun tidak dapat diikuti dengan baik, jelas itu menunjukkan ada yang tidak kena dengan diri kita.

Kadang kita berburuk sangka dengan Allah tanpa kita menyedarinya. Sudah banyak kali kita berdoa. Tapi mengapa doa kita tidak kunjung dimakbulkan. Tak kan Allah tidak dengar doa kita sedangkan Allah Maha Mendengar. Mungkin ada yang salah dengan doa kita.

Doa kita tidak akan dimakbulkan jika minda kita tidak percaya apa yang kita minta. Doa kita tidak akan dimakbulkan jika hati kita tidak rasa apa yang kita minta. Doa kita tidak akan dimakbulkan jika komitmen kita tidak dijalankan dengan sepenuhnya.

Apa yang kita minta, apa yang kita fikir, apa yang kita rasa, dan apa tindakan yang kita lakukan, disitulah kunci makbul. Itulah sunnatullah. Ada sebab, ada akibatnya.

Jika kita minta dengan jelas, seiring dengan apa yang kita rasa, apa yang kita fikirkan, dan komitmen dengan tindakan yang kita lakukan, ianya akan membuka pintu rezeki atau peluang seperti yang kita kehendaki. Kadang-kadang peluang itu datang daripada sumber yang tidak disangka-sangka.

perlukah aku belajar dan belajar lagi sedangkan bebanan pinjaman sedang berjalan tanpa henti .  

kadang-kadang memandangkan aku ni manusia biasa aku juga terfikir akan itu . Tapi daku sangatlah gembira belajar tapi bebanan pinjaman pelajaran itu berlegar di fikiran ini

kejayaan itu menuntut pengorbanan . aku tak kisah cinta dengan belum pasti dia milikku terkorban jangan masa depan yang gemilang terkorban


doakan keyajaan daku .. kebahagiaan daku . 

ya Allah jauhkanlah juga insan yang tidak sepatutnya hadir dalam hidup ini . 


Aku tak tau nak tulis apa lagi.


....."Mintalah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah, sesungguhnya bumi ini kepunyaan Allah, diwariskannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya; dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa". (Al-A'raaf 7:128)

Rasa macam dah hujung nyawa pun ya. Rasa terputus nafas aku .

apa yang pasti aku terasa seperti jantungku di sebelah bantalku sahaja . ketika ini dan saat ini . 

# ada orang melayari mahligai atas air mataku..tak sampai hati nak mendoakan kehancuran  itu tapi. . rasionalnya betul ke boleh mendoakan orang yang telah menganiya kita ? macam doa pas kepada BN semasa perhimpunan Pas beru-baru ini ? 

#hari ini aku agak eMo sebab tengok gambar orang GRAD aku ini sedang menunggu sijil aku yang entah bila siap dan juga menunggu january tiba untuk kelas aku yang berbaki 3 bulan sahaja lagi . sesungguhnya daku tidaklah sabar menjadi penjawat awam pegawai latihan vokasional di Kementerian Sumber Manusia  . 

 Tiada yang terindah di dunia melainkan memperolehi rahmat dan kasih sayang mu...semoga hati ini terus kekal menuju ke arahmu...AMIN.....


aku tak mampu nak istikharah sebab bukan aku tak nak buat tapi aku tiada berdaya .
niat itu sentiasa ada tapi daku ini tiada kemampuan dan keadaan teramatlah susah kerana masalah peribadi .
 
 Kau berikanlah petunjuk disebalik semua kesulitan ini ya Allah

Bilakah kesengsaraan ini berakhir  ;(







No comments:

Post a Comment

assalamualaikum / salam sejahtera ! i am afisya afida.