nuffnang

31 May 2011

kunci kesihatan : sihat sebelum sakit






Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang menganugerahkan pelbagai nikmat kepada hamba-Nya di atas muka bumi ini. Akan tetapi, kurniaan nikmat itu tidak dapat dihitung sesiapa pun seperti firman Allah yang bermaksud: "Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya." (Surah Ibrahim, ayat 34) 

Antara kurniaan nikmat yang tiada ternilai harganya ialah nikmat kesihatan. Dengan kesihatan ini, manusia dapat menjalani kehidupan aman sentosa. Kesihatan juga membolehkan manusia melakukan kerja dan aktiviti harian dengan lancar. 

Kesihatan memungkinkan seseorang melakukan ibadah kepada Allah dengan sempurna. Demikian tingginya nilai kesihatan yang mewarnai serinya kehidupan Muslim. Akan tetapi, ada manusia yang alpa dan leka oleh kesihatan yang menyerikan hidupnya hingga tidak menghargai betapa mahalnya nilai kesihatan dalam kehidupan. 

Dia tidak sedar dan insaf betapa sihat itu juga sebahagian daripada detik kehidupan yang dilalui. Rasulullah SAW ada memberi peringatan mengenai kesihatan melalui sabda Baginda yang bermaksud:"Ada dua jenis nikmat yang banyak melekakan ramai manusia iaitu nikmat sihat dan nikmat masa lapang." (Hadis riwayat Bukhari) 


Ramai manusia hanya menyedari mahalnya nilai kesihatan apabila mereka ditimpa kesakitan atau penyakit. Dalam keadaan itu barulah mereka menginsafi betapa kesihatan amat penting dalam kehidupan. bila dah sakit baru rasa betapa indahnya nikmat kesihatan.

Pada ketika itu, barulah mereka menyedari betapa perlunya menjaga diri dan mengekalkan kesihatan supaya aktiviti kehidupan tidak tergendala. Perlu diingat kesihatan menurut perspektif Islam tidak terhad kepada kesihatan lahiriah malah mencakupi kesihatan rohaninya. 

Hakikat ini menepis sama sekali kesilapan persepsi umat Islam yang hanya menekankan kepada kesihatan jasmani semata-mata dengan mengabaikan aspek kerohanian. 

Begitu juga, Islam menolak pandangan sebahagian umat Islam yang hanya menitikberatkan kesihatan rohaninya tanpa mengambil berat aspek kesihatan jasmani. Islam adalah agama yang seimbang dalam urusan duniawi dan ukhrawi. Kedua-duanya ada hak yang perlu ditunaikan. 

Firman Allah yang bermaksud: "Tuntutlah dengan harta kekayaan yang dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau lupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) di dunia." (Surah al-Qasas, ayat 77) 

Jika begini kepentingan kesihatan dalam kehidupan Muslim, maka Islam dari awal lagi sudah memberi perhatian serius dalam isu kesihatan. Islam menyediakan garis panduan lengkap kepada umatnya dari segi penjagaan, pengekalan dan pengawalan kesihatan. 
disebabkan itu saya mengambil inisiatif untuk mengekalkan kesihatan diri . di dalam badan kita kajian menunjukkan terdapat sel kanser samada ia aktif ataupun tidak . belum kena belum rasa . dah kena baru tergadah . 
dalam magazine RAPI terdapat seorang pesakit kanser di tahap ke tiga . doktor mengatakan peluang hidup adalah tipis . dia menggunakan produk transfer factor dari 4life research . 

saya merupakan pengguna produk ini  ternyata dengan izinNYa saya sihat dan bertenaga dalam menjalani kehidupan seharian . kalau dulu nak solat sunat pun dah lenguh2 badan..kini dengan saya sudah bertenaga . tak sabar rasanya menunggu ramadhan . tapi kita kena ingat soal ajal,jodoh,rezeki semua sudah di tentukan . ALLAH s.w.t tak akan mengubah nasib seseorang kalau seseorang itu tak ubah dirinya sendiri

produk transfer factor ..









produk ini 1 dunia menggunakannya,,produk dari u.s.. kalau kita pangguna produk dalam negara macam biasa je kan..duit habis kesihatan pun low juga .

kalau kawan-kawan berminat nak buat bisnes atau pun nak guna produk ni ataupun ada mana-mana ahli keluarga yang sakit boleh lah buat eksperimen dengan produk ini . nak order melalui saya pun boleh :)

impianafida



No comments:

Post a Comment

assalamualaikum / salam sejahtera ! i am afisya afida.