page

nuffnang

11 February 2013

Hala tuju pelajar lepasan SPM dan lepasan sijil kemahiran malaysia



Sesiapa yang ingi mengikuti jejak langkah Mommy Impianafida boleh lah apply ini tapi I start dengan Diploma bukan dengan SKM . Itulah rezeki . Kalau diikutkan tak boleh masuk bidang ni .

tapi yang dapat straight A tu tak kan nak apply SKM . Medic is deseve to you .

khas untuk pelajar Lepasan SPM boleh apply Sijil Kemahiran Malaysia . Even nak bukak salun pun sekarang ni kerajaan melalui Suruhanjaya Syarikat Malaysia, rakyat yang tiada sijil SKM tidak dibenarkan meletak nama salun sebaliknya kena letak trading/enterprise atau seumpanya . Contohnya 'Fifi Hair Studio and Beauty Center' ada SKM bahagian Pendandan Rambut atau Juruestetik boleh lah buat nama macam tu . sekarang ni mana-mana orang yang tak ada sijil , Card bussiness mereka terpampang nama company bukan nama salun .

Ingat senang ke I nak berjaya sampai tahap sekarang . Banyak liku dan onak duri . Masuk U tak menjanjikan kerja yang menarik . 

Berbalik kepada pelajar lepasanSPM bolehlah aply SKM dahulu sebelum boleh jadi Pegawai Latihan Vokasional . Orang ada kelulusan diploma atau ijazah sekalipun tak boleh ambil sijil pegawai latihan vokasional sebab dah ada UPSI untuk letakkan mereka sebagai tenaga pengajar di sekolah menengah dan dah ada Maktab Perguruan untuk pengajar di sekolah rendah

SKM boleh di ambil di IKBN / IKM / ILP dan sebagainya boleh rujuk UPU. Borang dah lama buka . Just nak info pasal Pelajar lepasan Sijil Kemahira malaysia dan bagi pendedahan kepada pelajar lepasan SPM .

Bagi lepasan spm yang bercita nak jadi tenaga pengajar vokasional (guru)  bolehlah masuk IKBN lepas tu sambung di Pusat Latihan Pengajar dan kemahiran Lanjutan untuk sijil tenaga pengajar selama sembilan bulan . Dah apply tu semoga berjaya . See you there . 
  
DIPLOMA KEMAHIRAN TEKNOLOGI MEKANIKAL (REKABENTUK PRODUK INDUSTRI)-(DKM1,2,3&4) tak sama dengan DIPLOMA TEKNOLOGI MEKANIKAL
(REKABENTUK PRODUK INDUSTRI)

Good Luck !

ImpianaFida

10 comments:

  1. mmg bagus SKM tu kan? untuk belajar kemahiran2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg dah makan gaji/keje tu boleh ambik SKM dekat tempat swasta mana tahu kot-kot nk buat bisnes sndri. :)

      Delete
  2. saye lepasan sijil multimedia pengarangan tahap 3 di ikbn,laku x klau saye nk mohon universiti mcm uitm dlm bidang saye skarang?

    ReplyDelete
  3. saya lepasan skm tahap 3 .. dimanakah nk sambung skm 4,5

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAru ternampak komen. SKM 4,5 boleh sambung di ADTEC, KKTM dan lain-lain pusat kemahiran

      Delete

Assalamualaikum / salam sejahtera. Jemputlah komen jika bermanfaat. Terima kasih :)