nuffnang

3 January 2013

Menangis di Hari Perkahwinan

Baik, semua letakkan diri di tempat ibu bapa sekarang.

Bayangkan, sekarang anak anda itu dan suaminya di dalam majlis perkahwinan. Ini situasinya:-

1. Anak anda itu pakai baju pengantin tak mengikut kehendak syarak. Trend tudung masuk ke dalam baju, dada tertonjol, cutting kasi baikk punya. Utk majlis pula, tudung entah ke mana. Pengantin lelaki pula pakai inai di jari padahal itu khusus utk perempuan sahaja.

2. Selepas itu, ada acara-acara seperti membatalkan air sembahyang yang juga bukan dari syarak misalnya cium pipi, hidung, mulut depan orang ramai dan diambil gambar cium tu.

3. Selepas itu, ada sesi fotografi yang merakamkan gambar anak dan suami di tempat tidur, baring dan sebagainya yang tidak menepati syarak. Pakai dah tak pakai syarak, semua orang menontonnya secara percuma.

4. Gambar dan video yang menonjolkan watak anak anda dan suaminya yang mendedahkan aurat tadi, diupload di fb dan youtube utk tontonan umum. Sebarkan lagi benda tak syarie.

5. Anak anda buat salah di hari perkahwinan, tapi suaminya diam membisu tak tegur pun. Suami tak berguna?

6. Duit yang banyak mungkin telah dibazirkan dengan hantaran yang mahal-mahal dan mahar yang menyusahkan pihak suami.

7. Bersanding dengan pakaian mendedah aurat yang jelas. Bersanding sampai terbabas waktu solat. Bersanding dengan penuh tabarruj.

Patutkah anda menitiskan air mata kegembiraan dengan situasi yang disebut di atas? Patutkah?

Gembira sebab:

1. Anda gagal jadi ibu dan bapa yang baik?

2. Anda berjaya membiarkan anak tayang aurat di khalayak?

3. Anda berjaya menikahkan dengan suami yang tak berani tegur kesalahan isteri?

4. Anda berjaya mendapatkan title dayus utk diri anda sebagai bapa, dan dayus kepada si suami anak.

Sepatutnya anda menangis sedih bila situasinya adalah seperti di atas.

Ya, saya faham anda menangis kerana sebab-sebab tersendiri. Kenangan bersama, terharu, anak paling disayangi, pengalaman kehidupan dan sebagainya. Tapi, takkanlah anda menangis disebabkan alasan personal, tetapi tidak menangis dengan kesalahan-kesalahan yang anak anda lakukan di khalayak ramai ni?
Cer fikir logiknya.

--
Yang mana pernah buat semua di atas, peluang bertaubat sentiasa ada. Bertaubatlah sebab kejahilan yang lepas. Harap generasi akan datang tidak lagi buat salah yang sama. Ni tahun 2013. Tak perlu repeat kesalahan pengantin lain di tahun 2012 dan sebelumnya.



entry di atas aku copy lah bukan dari penulisan aku

ni haa aku nak tulis perancangan aku kalau kawin nanti : ini 100 tulisan aku tau

mestilah nak majlis besar..aku kan ada dua beradik je perempuan..lagi pulak anak pertama gitew mesti la nak gempaq .  

bila tengok kebanyakan majlis perkahwinan tu korang tak payah la nak mengumpat ke apa ke..tengokkk je laaa..aku pun tak pernah mengumpat . jangan ingat lelaki pun zaman sekarang nie mulut becokkk mengumpat sana sini ! haaa itulah realiti . ambil sahaja yang baik .

okay untuk mengelak situasi di atas itu (kalau korang nak ikut cara aku laaaa)

buat la 2 majlis berturut-turut . hari pertama masa pihak lelaki datang..semestinya lah hanya keluarga terdekat sahaja ! okay aku ulang keluarga terdekat sahaja ! terpulang la masa rombongan tu sape nak datang . bagi aku la . aku bukan nya alim sangat pun .. aku dari kebanyakan masyarakat laa .

 keesokkan harinya adalah hari yang korang edar kad majlis tu .. jadi tak adalah timbul pengantin asyik bergambar jeee langsung tak ada masa untuk tetamu . cun tak ? 

alahai terpulanglah pada masing-masing nak buat majlis macam mana sekali pun..yang baik ambik yang keruh tu tak payah la ambik .

sekian sahaja .








2 comments:

  1. Assalamualaikum fida, thanks for sharing this. sheila dah berkahwin, alhamdullilah banyak benda yang fida tulis tu tak menjadi kat sheila.

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam awak..alhamdulillah fida blum lagi..so iktibar untuk diri sendiri .

    ReplyDelete

assalamualaikum / salam sejahtera ! i am afisya afida.