page

nuffnang

28 January 2013

Nilai Sebuah Persahabatan



pengenalan :
Cintaku kepada Tuhanku kerana aku ciptaanNya... 
Cintaku terhadap seseorang itu adalah perasaan yang diciptakanNya..


Bukan nak buat entry berbunga . Walaupun dua insan tidak call atau sms setiap masa,,cukuplah mendoakan di dalam sujud masing-masing


-----------------------------

Bila di KL teringat pula kisah lama aku . Sory sikit okay ini bukan entry mengumpat sebab sebagai menyampaikan . macam ustazah menyampaikan sesuatu ilmu dengan memberi contoh dan bukan dituju straight kepada orang itu contohnya si polan dan si polan .

ceritanya begini dulu lepas aku grad , aku diajak oleh teman aku untuk mencari pekerjaan di ibu kota . 

Seingat aku hari kitaorang bertolak adalah hari jumaat..automatic hari sabtu ahad adalah weekend . Masa tu tanpa berfikir panjang aku kesana pada hari jumaat . Aku ingatkan tempat kerja untuk interview marketing tu memang teman aku tu dah settle semua perkara tu . Tapi sejujurnya aku rasa tertipu . Pada mulanya aku langsung tak kisah . 

seminggu jugak aku kat sana . Dah lama lepas so aku agak-agak dalam seminggu . Member aku cakap kitaorang menumpang rumah mertua dia . So itu alasan aku yang kukuh untuk aku ke sana . 

Aku langsung tak tahu dia ada maksud tersirat di sana yang mana pemergiannya untuk memadu kasih sahaja .. almaklumlah orang ada kekasih . Aku kebingungan rasa macam drama tv lah pulak sebab dia dah ada suami tapi dalam masa yang sama ada kekasih . . sambil menyelam minum air lah kan..aku tak kisah tentang percintaan mereka pun.
Pada masa tu aku biasa-biasa sahaja . Malas nak ambik port . Tapi rasanya mata aku bersubahat pulak dengan maksiat yang mereka lakukan depan mata aku . Walau aku tak nampak semuanya tapi semua itu memberi kesan yang mendalam dalam hidup kehidupan aku di sana .Memang aku rasa sangat tertipu dan rasa macam teraniya.

Bila sampai je kat sana , aku dapat tahu bahasawanya semua penginapan diuruskan oleh teman lelaki dia   . Rupanya bila sampai sana bkan tinggah dengan mertua dia tapi tinggal dekat dengan rumah teman lelaki dia . Memang aku rasa macam dipermainkan . okay fine sekali lagi aku tak kisah.


Aku rasa marah sangat kot dengan member aku tuh . Siap tinggalkan aku sorang-sorang dalam rumah tu . Bukannya reti nak balik rumah . Aku tunggu je dia balik rumah tapi bayang pun tak ada . Sampai ak tertido . Bukannya nak text aku sepatah cakap tak balik rumah .  Nasib baik ada Mobile Internet bolehlah chit chat .

Ada masa tu kami nak pegi interview..kul 6 lagi aku bangun mandi bersiap untuk pegi interview tapi sampai pukul 10 aku tunggu aku text lagi bukannya reti nak balik rumah . Lastly she's Home beb . So kami berangkat ke Jalan Raja Chulan untuk position marketing di sebuah company insurans BSN dan CIMB . 

Nak dijadikan cerita , bila sampai je sana .. kitaorang cari company tu sambil duduk depan Perdana Hotel . Bila dah tahu lokasi , dia tertinggal handphone kat tempat duduk tu .. masa tu dah sampai dalam company tu dah .. so dia patah balik nak cari handphone tu . Aku sorang-sorang masuk sana. SPM aku tak bawak lah pulak ..aku lega boleh guna sijil ijazah aku  . Sebabkan dia , aku terus tinggalkan company tu sebab aku rasa dia memerlukan aku . Aku tinggalkan dengan sebab aku boleh hadir keesokkan harinya . 

Bila aku sampai tempat dia.. dia boleh pulak buat alasan dekat mommy dia yang 

'kak fifi tak bawak sijil SPM ,,so tak boleh pegi interview' 

padahal dia yang tak nak masuk interview . Ada pulak nak salahkan aku . Aku paling tak suka dan sangat PANTANG kalau orang menyalahkan aku atas kesalahan dia . So buruk sangat aku depan mommy dia . Aku rasa laaa . 

Dia terus nangis la handphone dia hilang . Berapa sangatlah samsung galaxy Y dia tu tak smapai Rm500 kot tu pun nak sedih -sedih . Memanglah sedih . Kalau aku pun sedih jugak . Aku pun pernanh kehilangan NOKia aku dengan menggunakan duit PTPTN  . Itulah kali pertama aku dan terakhir aku beli handphone guna duit sendiri . Pada mulanya okay aku memahami keadaan dia . 

Bila sampai rumah je  dia nangis dan tido je mengenangkan apa yang hilang tadi. LEpas tu boyfriend dia datang rumah masuk bilik kitaorang berpelukan siap sebab kesedihan tuh sambil Siap salin seluar slack  depan aku . Diorang pun keluar rumah ... sampailah malam aku tunggu tak pulang-pulang . OK aku cakap pada hati aku..aku tak kisah . Esok pagi pulak aku tahu mereka bersama semalam . Sekali lagi aku tak kisah . Aku text :

' balik awal nak pegi interview'

senyap je

'pukul brapa nak pegi'

kejap

tanya lagi

'masa mana nak bertolak'

nak mandi jap

aku reply ok

aku tunggu lagi sampailah pukul 11 .

'Nak pegi tak dah lewat'

boyfriend dia awap 

' tak nak pegi '

sampai hati kau eyh kau buat aku ni macam sampah ke apa kau nak mempermainkan aku ?
Aku tak kisah sangatlah..akhirnya aku sendirian ke interview tu . Aku dapat je tapi aku terikat dengan kontrak  Nak nya aku sambung study mana nak cekau duit nak bayar balik .

Lepas aku balik rumah dalam pukul enam petang..jauh wey nak balik damansara tu . Aku tengok ada lovebyte siap diorang tuh . Masa tuh memang aku kisah patutlah tak balik rumah sebab enjoy 'honeymon'lah katakan . Aku ingat sebab sedih tapi ada benda lain .

Yang aku kisah ( tak berapa nak kisah ) boyfriend dia cakap aku langsung tak peduli dengan keadaan kawan aku tuh sampai masuk klinik  pagi tu .

Aku kalau marah kejap je . 

okay sebab terikat dengan kontrak aku interview untuk finance department pulak (macamlah aku ada degree bahagian management) . Masa tu tambang teksi dalam RM 10.00 . Pegi dan balik total RM 20.00 . Masa tu boyfriend dia yang keluarkan duit . Bila aku sampai je rumah 


Ni hah yang paling aku kisah ..asyik tak kisah jee kan

 
'nak tanya sikit selama kat KL nie guna duit sape g interview ?kalu guna duit girlfriend aku , mintaktolong banyak-banyak bayar balik..dia pun tak ada duit '

memang sial sangatlah kau  kalau kau text aku macam tuhh 

selama nie aku ada ke nak berkira dengan kau dik ?

kalau nak kira duit minyak motor pegi cyber cafe tu baru dua kali bukan jauh pun dalam perumahan je kot . aku tak tahu plak kau berkira masa tu . 

 Jalan nak pegi Star hill tu tambang LRT aku yang tekan-tekan mesin tambang tu masuk memang guna lebih duit aku . .   itupun kau nak berkira dengan aku ?

Makan Old Town Coffee tu guna duit aku..aku yang bayar..ada ke aku mintak balik ?? Aku anggap tu amal jariah untuk kau dik tapi ini balasa kau dekat aku ?? 

Manusia jenis apa kau ni sebab tambang ke hotel tu kau nak berkira dengan aku ?

 Ada sekali aku bagi je handphone aku sebab untuk kau contact dengan kawan aku , aku tak berkira pun redit Rm 9.00 jadi Rm 5.00 . Eyh ada aku berkira ke wey pompuan ? Please la aku buat baik dengan kau .. kau nak berkira dengan aku ?

Pasal rumah sewa kau pasangan kekasih nak menghina aku sebab tak bayar ? Masa tuh seingat aku..Mula -mula aku sampai aku bawak Rm 350.00 je .. total semua dengan aku shopping amkan minum habislah kan .. Kau yang cakap stay dengan mertua kau kan ? aku memang tak bejt lah nak bayar rumah . Lagipun datang untuk interview . 

 payment dha settle .  pasal rumah aku heran..kakak dia pun ada kat jalan raja chulan tu kenapa tak nak tumpang situ ?
Yang aku kisah lagi dia boleh cakap kat mommy dia : 

' balik lewat keje sebab tunggu kak fifi balik keje habis pukul 2 pagi'

aku benganglah kan..

Jangan kau salahkan orang lain atas keadaan kau !

kalau review balik aku pernah tunggu kau sejam lebih tapi akhirnya kau tak muncul-muncul dan aku balik rumah .. ada kau simpan dalam kepala otak kau duit minyak transport tenaga aku nak pegi bandar semata-mata nak jumpa kau ? aku cakap sebab kau yang berkira dengan aku ! Masa tu memang aku tak kisah . Tapi sekarang sebab sikap kau dengan jantan kau buat aku hilang sabar . okay sesungguhnya aku di uji .

aku nak ucap terima kasih banyak banyak pada BFF aku cik siti haija Eja sebab tolong aku masa tu . Aku tahu dia ada masalah masa tu . Dan aku juga ada masalah masa tu . Tak semua benda kita nak orang tahu masalah kita . Masalah adalah privasi . Bukan semua orang boleh cerita satu persatu tentang masalah . Bercerita tentang masalah bukan jalan penyelesaian . Sekurangnya fikiran kita lega bila meluahkan . Hanya orang bodoh je cakap masalah selesai bila diluahkan . Dengan MULUT selesailah kan ? 

Akhirnya aku membawa diri 
  
  
 

 
aku tak berdendam aku tak marah SEbab dah serahkan urusan itu pada ilahi..tapi yang aku pelik mereka pasangan kekasih marah aku pasal duit tambang . tak logik la beb nak marahkan aku pasal tu . 

 "Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara..."

 Kita tak rugi apa2 bila orang marah atau berdendam dengan kita kalau kita sabar...kerana ganjarannya hanya Allah yang layak memberi...ingat Allah ingat rahmat-Nya...kasih sayang Allah lebih luas dari kemurkaan-Nya...wallahua'lam...


tq sudi membaca luahan hati yang agak panjang .


6 comments:

  1. kawan macam ni x payah dekat pun takpe...ramai lagi kawan2 yang lebih baik...x rugi kalau hilang...jangan nanti kita pulak dituduh subahat atas apa yang dia buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sis . bila difikirkan semua itu uijan .kita banyak makan hati tapi kita buat tak tahu je akhirnya dipijak kepala kita tanpa rasa hormat. semoga kita redha dengan ujian g diberikan.

      Delete
  2. Assalamualaikum fida. masyallah, apa yang dah jadi ni? kesian awak, bersabar ye yang. insyallah orang yang teraniaya akan dibantu Allah SWT.. just be calm my dear :)

    *papehal whatsapp sheila ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam sheila..ntah la..semoga jadi pengajaran kepada kita semua .

      *whatsapp bez kalau ade 'ping ' macam BBM .

      Delete

Assalamualaikum / salam sejahtera. Jemputlah komen jika bermanfaat. Terima kasih :)