nuffnang

13 February 2013

Monolog Seorang Hamba Dengan Pencipta


Photo: Kau bina #mahligai dari air mata Yang jatuh berderai di wajah sepiku Hancurnya hatiku bisa tak terkata Terhumban rasa diriku.. #kautidakakanbahagia sebab hidup ini roda berputar..masa tu baru kau tahu tinggi rendah langit #tears #broken
My instagram Picture
Hamba :Wahai Tuhanku..Sesungguhnya aku telah ditimpa sesuatu musibah yang mungkin dengannya aku gagal mencapai segala apa yang aku cita2kan..Maka dengan itu Tuhanku, aku merayu dan meminta kepadamu supaya hilangkanlah musibah itu, bantulah aku Tuhanku, agar aku dapat mencapai cita2ku dengan mudah, tidak lain dan tidak bukan..sesungguhnya padaMu sahaja aku berharap dan Engkau adalah sebaik2 pertolongan..

Allah :Wahai HambaKu..Aku tidak menurunkan sesuatu musibah melainkan untuk mengujimu..sejauh mana keimananmu terhadapKu..bukankah dengan musibah itu, sebenarnya menguji setakat mana keimananmu dan ketakwaanmu..Maka dengan itu, bangunlah kembali ke jalan Tuhanmu..Sesungguhnya ketahuilah Aku TuhanMu adalah sebaik2 penolong dan sebaik2 tempat bergantung harapan dan maka dengan itu jugalah..nescaya engkau akan mendapati bahawa aku adalah Amat Pengasih dan Penyayang pada setiap hamba-hambaNya..

Hamba : Maka selayaknya Engkau mendapat pujian itu wahai Tuhanku..aku akan bersabar dan aku takkan berputus harap dan berdoa padaMu Wahai Tuhanku..pada setiap malamku..pada setiap siangku..setiap detik jantungku berdegup..di setiap pengaliran air mataku yang deras..di setiap masa dan ketika..Demi masa..ia menjadi saksi pada setiap doa yg aku luahkan..

(Pada suatu ketika, dengan izin Allah..musibah itu telah lenyap..berkat kesabaran dan doa tidak putus hamba itu kepada Tuhannya..maka datang lagi hamba itu kepada Tuhannya, Allah..seraya berkata... .)

Hamba : Tuhanku, aku amat gembira dan bersyukur ia (musibah) itu telah pergi..sesungguhnya, maka besar harapanku akan cita2ku..Moga Engkau akan kekalkan musibah itu pergi daripadaku..Ya Allah..selayaknya segala pujian dan Engkau Maha Berkuasa di atas tiap2 sesuatu..

(Tetapi, malang tidak berbau..musibah itu datang sekali lagi..lagi bertambah teruk dari sebelumnya..Hamba itu datang merayu semula kepada Tuhannya, Allah dengan penuh linangan air mata... ..)


Hamba : Wahai Tuhanku..Daripada Engkau aku datang dan kepada Engkau jualah tempat aku kembali..Tidak sekali2 aku buruk sangka kepadaMu kerana sifatmu tidak melayakkan sesuatu yg buruk padaMu yang Tuhanku..tapi izinkan aku bertanya ..Mengapakah aku diuji berulang kali? Maka aku benar2 mahukan jawapan itu Tuhanku..tidaklah aku meraguiMu..Tidak..Aku redha dengan semua ini..mengapakah aku terpilih dengan semua ini?

Allah : Wahai hambaku..Ketahuilah aku menguji kepada sesiapa yang mampu..dan Engkau amat beruntung kerana Aku pilih untuk berada begitu hampir denganKu..kerana Allah dan RasulNya lebih mengetahui apa yang terbaik untukmu..Sesungguhnya engkau tidak mengetahui sedangkan aku lebih mengetahui segala2nya melebihi apa yang ada di langit dan bumi..Bangkitlah dan jangan bersedih..bukankah Akhirat itu yang lebih utama berbanding kehidupan di dunia..Ketahuilah..jika cita2mu itu tidak aku tunaikan di dunia,,,bukankah aku berjanji untuk menggantikan ia dengan bahagia yang tidak ada penghujungnya di akhirat kelak yang kekal abadi..itulah kebahagian yang sebenar2nya wahai HambaKu.. bersabarlah..aku akan menolongmu..Sesungguhnya Aku Tuhanmu..sentiasa bersama –sama orang2 yang sabar...

Hamba : Hatiku tenang..sungguh benar itu wahai Tuhanku... Hidup ini terlalu singkat untuk aku penuhi ia dengan kesedihan..hidup ini juga terlalu singkat untuk aku beramal demi akhirat yang kekal abadi..Maka dengan itu Tuhanku..aku berjanji, bersaksikan linangan air mataku, degupan jantungku, aku tidak akan berputus asa..ujianMu akan ku tangani..aku terima..Berilah aku pertolonganMu, aku menginginkan orang disekelilingku juga bahagia..Bantulah aku ya Tuhanku, untuk memberi aku kesabaran dan ketabahan dengan semua ini..Jika cita2ku tidak kesampaian, aku mengetahui Engkau teramat mengetahui apa yang tebaik untukku..kan ku pujuk hatiku..harapan demi harapan..doa demi doa akan kupanjatkan kepadaMu..kepadaMu tempat aku berlindung dari hasutan Syaitan yang menyesatkan aku dan keluargaku..

Ya Tuhanku..aku mengerti..aku memahami... sanggup aku terima semua ini dariMu..tapi mereka? Adakah mereka akan faham seperti apa yang aku faham? Ya Allah, aku berdoa padaMu, bantulah aku menangani mereka tentang nasibku ini..Maka dengan kekurangan ini 

Ya Tuhanku, Engkau juga lebih mengetahui begitu sukar aku menghadapi dunia..Bantulah aku..tabahkan aku..bantulah aku mengatasi mereka..bantulah aku mengatasi hati dan perasaanku yang luluh setiap masa dan ketika dengan keadaan sekelilingku..

Ya Tuhanku..teramatlah sendu dan luluh di hatiku mengingatkan orang2 yang berada dekat denganku iaitu keluargaku.. keluargaku.. keluargaku... aku mengetahui seakan aku tidak akan panjang untuk bersama dengan mereka..

Ya Allah, aku doakan yang terbaik untuk mereka..Berilah petunjuk dan hidayahMu pada mereka... kembali pada jalanMu..segala yang baik2 hanya untuk mereka..Aku amat sayang pada mereka... tetapi..Engkau lebih mengetahui..harapanku mereka menyokongku..harapanku mereka berada dekat denganku..harapanku..mereka baik2 saja.. 

amin.

#tak pandai nak bukak link dalam web guna samsung..so tak boleh la nak blogwalking . Bukak tab je pandai . Bila ada link . cannot open until you close one . .sedih betul :( 
 
 

2 comments:

  1. bertabahlah wahai hati dan teruskan berdoa kepada Allah SWT... In Shaa Allah kita akan sentiasa di dalam lindunganNya.... Amin...

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..allah sentiasa menguji kita sejauh mana keimanan dan ketaqwaan kita pada yang maha esa..dalam setiap ujian dan dugaanNya,iman kita bertambah,maka Allah tambah kan lagi ujianNya agar ketabahan kita bertnbah..tetapi Allah tidak menguji kita di luar kemampuan kita..percayalah,setiap ujian itu mendekatkan kita dengan syurga..amin

    ReplyDelete

assalamualaikum / salam sejahtera ! i am afisya afida.