nuffnang

24 February 2013

Life Must Be Go On


 Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dikasihi kerana ALLAH,
Dengan namaMu ya Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang.


Hidup harus sentiasa bersyukur . Barulah bahagia . Barulah sentiasa dirahmatiNya selalu . 
Dugaan ini teramatlah berat . Ada baiknya mendiamkan sahaja masalah dari dikongsi . Bukan boleh dibawa kemana pun kalau berkongsi . Hidup tak selalu indah . Yang indah itu tidak selalunya indah . 

Seandai ada di antara kita,merasa tiada tempat mengadu cerita,kesenangan dan kepahitan,jangan kita lupa kita masih punya yg ESA yang lebih memahami . Aku jua begitu . Masih mencari-cari erti kehidupan . Marilah kita sama-sama merenungkan ayat ini...

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran
"(2:186)

Rimbun dan redup kasihMu
Kau tempat ku berpayung
Di manakah lagi dapat ku rebahkan
Rasa gundah ini

Nun Kau teguh di sana
Pengasih dan Penyayang
Pun ku masih terleka
Meneguk ihsanMu
Walau ku sedari

Oh... nyamannya
Bila diperlukan rinduMu
Mengimbaulah sentosa

Bentangkan ku permaidani
Dari baldu berwarna putih
Moga tak ku terasakan
Cubaan yang ku galas ini
Kepada Mu titianku
Hijrahkanlah diri ini






"Sesungguhnya pada peristiwa yang demikian itu terdapat tanda (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaan-Nya); dan dalam pada itu, kebanyakan mereka tidak juga mahu beriman"

(Surah as-Syu'araa : ayat 103)

 Memang benar berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Tapi life goes on, no body died or committing suicide dan mereka bukan semua hebat2 agama, biasa biasa saja.

Ingatlah akan firmaNnYA TENTANG MANUSIA:

1) Dan manusia mendoa untuk kejahatan sebagaimana ia mendoa untuk kebaikan. Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa. (Al-Isra’.11)

2) “Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Q.S Al-Baqarah 155)

3) “Allah hendak memberikan keringanan kepadamu dan manusia dijadikan bersifat lemah” (Q.S. Annisa; 28)

4) “Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah” (Q.S Al Ma’arij : 20)

5) “Manusia tidak jemu memohon kebaikan, dan jika mereka ditimpa malapetaka dia menjadi putus asa lagi putus harapan.” (Q.S Al-Fushshilat .49)

6) “Dan apabila Kami berikan kesenangan kepada manusia niscaya berpalinglah dia; dan membelakang dengan sikap yang sombong; dan apabila dia ditimpa kesusahan niscaya dia berputus asa” (al-Isra’ 83)

dan Maha Benar Allah,

7) "Dan kami jadikan sebahagian kamu sebagai cubaan bagi sebahagian yang lain. Mahukah kamu bersabar?; dan adalah Tuhanmu maha Melihat.
[Al-Furqan :20]"

Setiap kelemahan manusia yang Allah firmankan dalam Alquran, ada penawarnya ada jalannya Allah tunjukkan, seperti contoh

Untuk ayat 20 sural Al Maarij balance bagi keluh kesah adalah dari ayat 22 hingga ke 35 surah Al Maarij.

Begitu juga Al Baqarah ayat 155 ada neutralizer/ antidote nya, dan indah sekali apabila di ajarnya pula bila di timpa malapetaka untuk mengucapkan pula

 " Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." (Al Baqarah 156). Di tambah kan sedap nya lagi dengan sabda nabi dengan doa "Ya Allah, berikanlah kepadaku pahala dalam musibah ini, dan gantikanlah aku dengan yang lebih baik daripadanya". 


#

Sesungguhnya doa merupakan satu wasilah untuk kita mendekatkan diri kepada ALLAH.

Bersyukurlah kepdaNYA apabila hajat kita disampaikan,

Teruskanlah berdoa kepadaNYA dengan penuh pengharapan...dan mengharapkan petunjuk.

Hakikatnya ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNYA

#

Bila kite di dalam kesedihan / keresahan / kesusahan sebenarnya Allah nak bagitahu kite bahawasanya ramia lagi yang berada dalam kesusahan ..well life must be go on..itulah erti keyukuran yang sebenar .
 
Allahu’alam


4 comments:

assalamualaikum / salam sejahtera ! i am afisya afida.